tiistai 13. marraskuuta 2012

Metroelämää

Metro on iso osa pariisilaisten arkea. Pariisilainen viettää metrossa ja muissa julkisissa keskimäärin tunnin ja 20 minuuttia joka päivä. Metrot kuljettavat päivittäin 5 miljoonaa matkustajaa ja ruuhka-aikaan Pariisin metroverkostossa liikennöi 500 junaa.

Metron lisäksi Pariisin ja lähiöiden välillä liikennöi RER-lähijuna, jolle tekniset ongelmat, lakot ja matkustajien aiheuttamat viivästymiset ovat lähes jokapäiväistä kauraa. Viime keskiviikko oli erityisen hankala. B-linjan RER-juna joutui pysähtymään melko tavanomaisen teknisen ongelman vuoksi Gare du Nordin pohjoispuolelle hieman ennen kuutta lähes tunniksi. Kuljettaja kertoi yrittäneensä tiedottaa matkustajille parhaansa mukaan, mutta tietoa ei hänelle joko tullut tai se oli virheellistä. Lopulta osalta matkustajia paloi hermot, ja he päättivät lähteä jalan seuraavalle asemalle. Pimeässä junat eivät voineet liikennöidä raiteilla kävelevien matkustajien vuoksi. Tämän seurauksena koko Pohjois-Pariisin junaliikenne halvaantui, minkä seurauksena 50 000 matkustajaa jumitti laitureilla tai junissa, tai yritti löytää vaihtoehtoisen matkustustavan. Osa matkustajista suivaantui siinä määrin, että pahoinpiteli kaksi kuljettajaa, joista toinen päätyi sairaalaan.

Tässä ilta tiivistettynä. Puhe on ranskaksi, mutta videoilta välittyy melko hyvin tunnelma kielitaidottomallekin (jos tämä nyt näkyy tällä kertaa muualla kuin Ranskassa...)
La pagaille à la gare du Nord en moins de 3... par LeNouvelObservateur 

Ihmisillä toki menee hermo myös metroissa. Eräs pahamaineisimmista metrolinjoista on linja 13, jonka eräs vakiomatkustaja on kanavoinut ärtymyksensä ja turhautumisensa luomalla humoristisen Sur la ligne 13 -blogin, jonne on koottu mietelauseita, toteamuksia ja huomioita tästä metrolinjasta.



Linjasta 13 bloggaileva ei ole ainoa Pariisin liikennelaitoksen RATP:n kustannuksella naurava. RATP astui hiljattain tiedotuspolitiikassaan modernin askeleen avaamalla Twitter-tilit joillekin metrolinjoilleen. Koskapa RATP ei katsonut tarpeelliseksi varata Twitter-tilejä kaikille linjoilleen, näiden tileittä jääneiden linjojen tiedotuksesta huolestuneet vääräleuat nappasivat tilit omiin nimiinsä. Kas näin:


14: Minun täytyy poiketa hakemassa pizzaa Olympiadesilla. En siis pysähdy St. Lazaren jälkeen, jotta ne pysyvät kuumina. Valitan...; 8: Matkalippunne ei kelpaa (Invalides on myös metroaseman nimi linjalla 8).

Terve linja 2, linja 3 täällä. Törmätäänkö Villiers'llä vai Père Lachaisella?

RATP on sittemmin suljetuttanut nämä Twitter-tilit.

Metrot ovat innoittaneet myös muita kuin huumorikirjoittajia. Metron ja metrolippujen historiasta kiinnostuneet löytävät esimerkiksi monenmoista nippelitietoa ja metron historiaan liittyviä kuvia Histoire de ticket de metro -blogista. Vie de metro -blogiin taas on kerätty kaikenlaisia uutisia ja anekdootteja Pariisin metrosta ja vähän muistakin maailman metroista.





Herahtaako vesi kielellesi, kun vain ajatteletkin Pariisin metroa ja sen muhevia tuoksuja? Ei minullekaan. RATP järjestää kuitenkin neljättä kertaa vuotuisen "Huippukokit metrossa" -tapahtuman. Gault & Millau -oppaan vuoden kokiksi valitsema Philippe LabbéBruno Doucet ja kolmen Michelin-tähden kokki Patrick Bertron laittavat metromatkustajien iloksi ruokaa Miromesnilin asemalla (aseman kautta kulkevat linja 9 ja yllä mainittu linja 13). Labbén kokkausvuoro oli tänään, mutta Doucet'n kokkailuja pääsee seuraamaan huomenna klo 12.30 - 17.30 ja Bertronin ruoanlaittoa torstaina samaan aikaan. 

6 kommenttia:

  1. "Osa matkustajista suivaantui siinä määrin, että pahoinpiteli kaksi kuljettajaa, joista toinen päätyi sairaalaan." Luulin jo tätä lausetta ennen, että "tämän pahemmaksi tilanne ei varmaan voi mennä", mutta näköjään voi... Voi voi pariisilaiset ja "eröer".

    Ja kivoja nämä ranskankieliset lauseet, joissa on käännökset mukana. Ihan innoissani huomasin, että melkein ymmärrän nuo ilmankin käännöksiä, vaikka ranskantunneilla on käyty vasta kolme kuukautta. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ranska on siitä kiitollinen opiskeltava, että käyttösanasto on hitusen suppeampi kuin vaikkapa englannissa. :) Tsemppiä opintoihin!

      Nuo pahoinpitelyt sattuivat ilmeisesti kahdessa eri tilanteessa. Ymmärrän kyllä toisaalta matkustajien pohjattoman turhautumisen, kun junat eivät kulje ja tiedotus on olematonta. Täytyy silti olla aivan käsittämättömän typerä, että alkaa mukiloida kuljettajaa, joka tuskin on millään tavalla vastuussa Pariisin liikennelaitoksen toiminnasta. Parhaimmillaan se vain aiheuttaa lisää lakkoja, kun kuljettajat lakkoilevat oman turvallisuutensa parantamiseksi...

      Poista
  2. No jopas on. Tulee ihan mieleen VR ja Suomi, jossa kuitenkin ehkä reagoidaan ongelmiin vähemmän temperamenttisesti. Jotenkin minun on myös hirveän vaikea kuvitella ketään bloggaamassa Ruoholahti-Vuosaari -metrolinjasta. :-D

    Video näkyi ainakin täällä Intiassa. :-)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Juu, tuosta olemattomasta tiedotuspolitiikasta tulee kyllä VR kieltämättä mieleen. :D VR:n toiminta on romahtanut vasta sen jälkeen, kun olen Suomesta muuttanut, mutta olen joskus Suomi-vierailun viimeisenä päivänä kuluttanut 1,5 tunnin junamatkaan 4,5 tuntia. Juna hajosi keskelle ei mitään, odotimme bussia, joka kuljettaisi perille. Bussi tuli, mutta kesken matkan meidät päätettiin sijoittaa toiseen junaan. Siispä odottelimme tätä toista junaa jossain pellolla keskellä ei mitään. Oli minuuteista kiinni, etten myöhästynyt laivasta ko. episodin vuoksi. Tätä ei edes uutisoitu missään lehdissä, joten ilmeisesti kolmen tunnin viivästyminen oli sitten VR:lle ihan normi homma. :P

      Poista
  3. Uusi lukija ilmottautuu. Oletko muuten huomannut, että kaupukien metroilla on aina oma ominaistuoksunsa (tai paremminkin hajunsa). Lontoon tube tuoksuu/haisee ihan erinlaiselta kuin Pariisin.

    Olen joskus kauan, kauan sitten asunut 6 kk Pariisin ulkopuolella. Lähes Kielitaidottomalle paikallisjunien "liukuvat" aikatalut ja yllättävät lakot olivat kyllä aika rasittavia. No, eipä siitä ranskan kielitaidosta olisi paljon apua ollut, jos kukaan ei tiedä missä mennään (tai siis ei mennä).

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei Vihris! (Ilmoittautumisen kunniaksi sait uuden lempinimen! ;)) Ihan totta, että metroilla on oma tuoksunsa. Ja jopa RER haiskahtaa hieman erilaiselta kuin Pariisin metro.

      Kun aikanaan kuljin päivittäin RER B:llä, ajattelin usein ranskantaidottomia. Jos kuulutuksia poikkeustilanteissa ylipäätään oli, ne olivat yleensä epäselvää ranskankielistä mutinaa rätisevistä kaiuttimista. Ja linjalla kulkee kuitenkin suhteellisen paljon turisteja mm. CDG:lle.

      Minulla oli onneksi liukuva työaika, mutta kuten mies tuossa videollakin tilittää, jotkut jopa menettävät jatkuvien RER:istä johtuvien myöhästymisten vuoksi työpaikkojaan. Ja tämä meno on tosiaan jatkunut tällaisena vuosia. Ketään vaan ei taida kiinnostaa riittävästi, kun RER:iä käyttävät lähinnä naiset, nuoret ja maahanmuuttajataustaiset.

      Poista

Kiitos kommentistasi. Kommentit ovat tämän blogin suola. Ja pippuri. Ja sokeri.