lauantai 26. toukokuuta 2012

Helmut Newton Grand Palais'ssa

"I love vulgarity. I am very attracted by bad taste - it is a lot more exciting than that supposed good taste, which is nothing more than a standardised way of looking at things." 
- Helmut Newton


Pariisin Grand Palais'ssa esillä olevan Helmut Newtonin näyttelyn reilut parisataa kuvaa - lähinnä alkuperäisvedoksia, myös runsaasti polaroidkuvia! - jättivät kaksijakoisen jäljen. Joukossa oli nerokkaita helmiä, mutta myös tympeyttä.


Newtonin 1960-luvun muotikuvista heijastui omaperäinen nerokkuus; kuvat olivat tuoreita yhä, lähes puoli vuosisataa myöhemmin. Kuvat elivät omina itsenään, muotikuvan kontekstista irrotettuina. Nerokasta kuvissa oli kuitenkin erityisesti se, etteivät vaatteet hukkuneet kuvan tarinaan, vaan ne olivat mahdollisimman monipuolisesti esillä. Harva asia on nimittäin rasittavampaa kuin jotkut nykynaistenlehtien taiteellisuutta tavoittelevat muotikuvaajat, joiden jäljiltä kuvista on lähes mahdotonta hahmottaa vaatekappaleita.


60's - 70's : la presse féminine en France par Rmn-Grand_Palais


Helmut Newtonin nousu 1960- ja 1970-luvuilla liittyy läheisesti muodin ja naistenlehtien murrokseen, kuten Elle:n toimittaja Sylvia Jorif ja Ellen entinen taiteellinen johtaja Peter Knapp oheisessa videossa selventävät:

Tuolloin merkittävät ranskalaiset naistenlehdet olivat kuviin ja elitistiseen, eskapistiseen muotiin keskittynyt Vogue, muodin lisäksi ajankohtaisista asioista kertonut Elle sekä Marie Claire.

Kun muoti yksinkertaistui ja prêt à porter eli valmisvaatteet saivat jalansijaa, kuvissa vaatekappaleiden yksityiskohtia tärkeämmäksi nousivat tyyli ja energia, joilla vaatteita esiteltiin. 

Samanaikaisesti Knapp uudisti Ellen visuaalista muotoa mm. poistamalla kolmipalstajaon. Knappin tavoite oli houkutella lukijoita yllättämällä heidät viikko toisensa jälkeen.

Polka 17/2012.

Toinen suosikkiosuuteni olivat muotokuvat. Newton on kuvannut tunnettujen hahmojen muotokuvia Elisabeth Taylorista Margaret Thatcheriin ja Jean-Marie Le Peniin.

Polka 17/2012.

Newton onnistuu sommittelemaan kuvattavilleen syvyyttä. Toisaalta kuvissa oli usein niin paljon Helmut Newtonia itseään, että oli vaikea hahmottaa, missä kohtaa muotokuvattavan persoona päättyy ja kuvaajan persoona alkaa.

Polka 17/2012

Newtonin nerous ja tympeys piilevät hänen taistelussaan hyvää makua vastaan. On totta, että hyvä maku ja sovinnaisuus ovat äärimmillään yksitoikkoisia. Kauneus ja kiinnostavuus asuvat säröissä: Vanessa Paradis'n etuhampaiden lovessa tai Cindy Crawfordin luomessa.

Tympeää sen sijaan oli Newtonin otoksista välittynyt naiskuva. Viime vuosina Newtonin aikanaan vallankumouksellisen ja  polemiikkiä herättäneen tyylin on arvioitu jopa voimaannuttaneen naisia. Grand Palais'n näyttelyn esittelytekstissä Newtonin naisia kuvataan voimakkaiksi viettelijöiksi, dominoiviksi ja vaikuttaviksi, jopa pelottaviksi:

"Nämä [Newtonin] naiset ovat seksuaalisen vallankumouksensa huipulla; he nauttivat vapaasti kehostaan, ilman paikkaan tai aikaan liittyviä rajoituksia, avoinna kaikenlaisille fantasioille. Nämä naiset ovat rikkaita, he ovat valloittaneen maailman ja rahan, hameista vuoteisiin heitä ympäröi äärimmäinen hienostuneisuus. Newtonin naisen slogan voisi olla 'Luksusta, tyyliä ja aistillisuutta'".

Omaan 2010-luvun seksuaalittuneen ja pornografistuneen mediakuvaston turruttamaan silmääni tämä sadomasokismiinkin kallistuva Newtonin linja ei näytä tuoreelta, yllättävältä tai raikkaalta, vaikka se sitä ehkä aikoinaan on ollut. Raaka paljas pinta ei shokeeraa, vaan muistuttaa lähinnä uimahallin saunasta. Kuvista välittyvä nainen on yksiulotteinen karikatyyri, jopa pelkkä lihapala. Newtonilainen "voimaannuttaminen" on minun silmiini maskuliinisten fantasioiden juhlistamista, ei kunnianosoitus todelliselle naiseudelle.

Helmut Newton itse piti itseään feministinä:

 "I'm against this ghetto that women are put in, often by themselves, 'women photographers', 'women artists', what counts is the work."


Helmut Newton, l'exposition - la bande annonce par Rmn-Grand_Palais




Helmut Newton -näyttely Pariisin Grand Palais'ssa 24.3. - 30.6.2012. 

2 kommenttia:

  1. Täysin samaa mieltä Newtonin maskuliinisten fantasioiden juhlistamisesta useissa töissä. Kiitos, Riina, tosi mielenkiintoisesta kirjoituksesta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos itsellesi kommentista! :) Oli ihan ajatuksia herättävä näyttely, kiinnostava varmasti Newtonista, muodin historiasta ja valokuvauksesta kiinnostuneille.

      Poista

Kiitos kommentistasi. Kommentit ovat tämän blogin suola. Ja pippuri. Ja sokeri.